کد مطلب:35649
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:25
آيا فزوني و كمي پيرو را ميتوان ملاك حق و باطل دانست؟
هر گاه مسلمانان جهان را يك ميليارد تخمين بزنيم يك چهارم يا يك سوم آنان را جمعيت شيعه تشكيل ميدهد، اكنون سوال ميشود چگونه ميتوان گفت گروه كمي بر حق و گروه بيشتري بر باطلند.
ولي بايد توجه نمود كه:
اولاً ميان شيعه و سني مشتركات زيادي در اصول و فروع هست كه اگر در يك بررسي دور از تعصب مطرح شوند خواهيم ديد كه سخن مصلح بزرگ سيد شرف الدين عاملي (1290-1377) در خطاب به دانشمندان اهل سنت، بسيار صحيح و پا برجاست، آنجا كه فرمود:
«ما يجمعنا اكثر مما يفرقنا.»
«مشتركات ما بيش از مايه هاي تفرقه ماست.»
ثانياً: كثرت و قلت هيچگاه مايه حق و باطل نيست، فزوني جمعيت را نمي توان نشانه حقانيت گرفت، امروز جمعيت جهان از پنج ميليارد فراتر رفته و در آستانه شش ميلياردي قرار گرفته است، پنج ششم آنان از اسلام روي گردان بوده و يك ششم اسلام پذيرفته اند، آيا ميتوان در اين مورد آن سخن را نيز تكرار كرد.
قرآن پيوسته اكثريت امم پيشين رانكوهش نموده و مي فرمايد: «بل اكثرهم لا يومنون» بقره/100، «و اكثرهم الفاسقون» آل عمران/110، «و اكثرهم لا يعقلون» مائده/103، «و اكثرهم لا يعلمون» انعام/37، «و لكن اكثرهم يجهلون» انعام/111
امير مؤمنان (ع) در مورد اين نوع طرز تفكر سخني بسيار حكيمانه دارد كه دكتر طه حسين مصري پس از نقل آن، ياد آور ميشود: گوش زمانه سخني به اين استحكام و استواري پس از وحي الهي نشنيده است. اين سخن را امام موقعي فرمود كه شركت عايشه و طلحه و زبير در جنگ جمل مايه ترديد و دودلي بعضي از فرماندهان سپاه علي (ع) شده بود و با خود مي انديشيدند: چگونه علي با اين شخصيت هاي با عظمت از در نبرد وارد ميشود و برخي از آنان به حضور علي (ع) رسيدند و اين مشكل را مطرح كردند.
امام در پاسخ چنين فرمود:
«انك رجل لملبوس عليه» [تو فرد مشتبه هستي يعني ميزان حق و باطل بر تو اشتباه شده است.]
«ان الحق لا يعرفان باقدار الرجال» [حق و باطل با شخصيت افراد شناخته نميشود يعني شخصيت، نشانه حقانيت نيست.]
«اعرف الحق تعرف اهله، اعرف الباطل تعرف اهله» [حق و باطل را بشناس آنگاه پيروان آن دو را بشناس.]
يك انسان فرزانه واقع بين نبايد فريب فزوني و زرق و برق دستگاه مخالف را بخورد بلكه بايد با بينش صحيح حق را بشناسد هر چند در كلبه درويش باشد، و از باطل بگريزد هر چند در كاخ فراعنه باشد.
: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.